Waarom een eventmanager

We horen vaak de vraag; “Waarom zou ik een eventmanager inhuren? Ik of mijn secretaresse kan het toch ook zelf?”

Natuurlijk kan iedereen een locatie huren en daar in gesprek gaan over de catering om vervolgens een bandje of DJ neer te zetten. Dat is een feest en geen evenement. Het heeft geen toegevoegde waarde voor de deelnemers behalve een leuke avond die ze na een week of als het een super diner met optreden is een maand vergeten zijn.

Als bedrijf steek je waarschijnlijk je geld en tijd in digitale marketing. Rekening houdend met de scherpe concurrentie online is een bedrijfsevenement organiseren een aantrekkelijke manier om je te onderscheiden ten opzichte van de rest. Laat het event vooral niet over aan je secretaresse die vaak al genoeg te doen heeft. Een event specialist zorgt er voor dat je evenement de juiste impact heeft en dat het binnen je marketing en communicatie strategie past. Hieronder staan 5 redenen waarom het organiseren van een evenement niet even tussendoor kan om de juiste impact te genereren.

1) Goed georganiseerde evenementen zijn onderdeel van je marketing en communicatiemix

Content marketing, remarketing, SEO campagnes, advertentie campagnes en social media marketing zijn slechts enkele voorbeelden van marketinginspanningen die bedrijven gebruiken om hun zichtbaarheid te vergroten. Toch is het verstandig om evenementen te implementeren in je marketing en communicatiestrategie. Kijk maar naar een Libelle, Red Bull en KPN. Zij organiseren als onderdeel van die marketing evenementen en halen ook zeker sales uit een evenement.

Social media is al overvol met informatie en advertenties. Het maakt niet uit hoe waardevol je content is, het is uiterst moeilijk om in competitie te treden met grappige, informatieve, verkopende berichten, foto’s filmpjes, Instagram foto’s en YouTube video’s. De kansen om op te vallen zijn dus laag ondanks de grootte van je marketing budget, er zijn namelijk altijd bedrijven met een groter budget. 

Als je een event organiseert, dan kun je gemakkelijker de aandacht van mensen trekken en vertellen waarom jouw product beter is dan die van de rest. De grote van je evenement maakt niet uit, je kunt ter plekke meer mensen benaderen, dan met veel berichten op Facebook of LinkedIn.

2) Maak van je (potentiële) klanten je grootste merkambassadeurs

Als je consequent en frequent evenementen met de juiste informatie laat organiseren voor je klanten en/of potentiële klanten dan zullen zij de meerwaarde gaan zien van jouw bedrijf. Laat je klanten zich speciaal voelen, ze doen er toe en zijn belangrijk voor je onderneming. Ze zullen zich verbonden voelen en zullen je eerder aanbevelen in hun netwerk omdat ze merkambassadeur zijn!

Je kunt er uiteindelijk ook over nadenken om ze de status van een merkambassadeur te geven. Dit kan door ze te betrekken bij het ontwikkelen van je producten of diensten of juist door ze een adviserende rol te geven bij de organisatie van je events. Breng een groep van je ambassadeurs bij elkaar en zorg dat ze samen en met jou kunnen praten over ervaringen op je evenement zo bouw je uiteindelijk een community op.

3) Kom op je evenement echt in contact met je (potentiële) klanten

Wanneer je een evenement laat organiseren, wees dan zelf ook aanwezig. Het is namelijk HET moment om met je (potentiële) klanten te praten! Vraag wat ze van je product of dienst vinden en of er verbeterpunten zijn. Stel je team voor en geef ook hen de kans om kennis te maken. Wanneer je alleen achter de computer blijft zitten blijf je ontastbaar net als je bedrijf! Mensen willen mensen zien dus laat jezelf zien en wees vooral jezelf.

4) Bied een oplossing voor problemen en vragen tijdens je evenement

Evenementen lenen er zich juist voor om waarde te creëren naast je content of je dienstverlening. Tijdens het evenement heb je een ongelofelijk platform waar je naar je publiek kunt luisteren en hen onmiddellijk een oplossing biedt voor een probleem waar zijn mee rondlopen. Vaak komt je publiek ook tijdens een goed event achter een verborgen probleem door aan hen de juiste vragen te stellen. Biedt tijdens het evenement verschillende oplossingen verpakt in goede content en sessies.

Afbeelding van Gino Crescoli via Pixabay

Laat zien wat jij en je merk kan betekenen door onmiddellijk te reageren op de problemen en vragen van je deelnemers en hen een goede oplossing aan te bieden. Dit verhoogt niet alleen het vertrouwen in jou, je team en je merk, maar het zal ook de relaties versterken met je deelnemers en met je potentiële klanten.

5) Wordt marktleider en sectorspecialist door het aanbieden van evenementen

Laat tijdens evenementen zien wat je kan en waar jij de specialist in bent. Doe dit niet eenmalig, dat werkt niet want na verloop van tijd ebt je evenement bij je klanten weg. Blijf on top of mind door regelmatig een evenement te organiseren waarin mensen zich vermaken, jij ze informeert, jij met ze communiceert, ze met elkaar kunnen communiceren en je ze oplossingen kan bieden. Na verloop van tijd gaan je (potentiële) klanten jou zien als specialist met meerwaarde.

Waarom een gecertificeerd eventmanager?

Een evenement vraagt vaak om een investering. Door een gecertificeerd eventmanager in te schakelen wordt je evenement strategisch op de markt gezet zodat het zichzelf weer terug betaald. We weten waar we over praten, wat de nieuwste trends en ontwikkelingen zijn en hoe we een evenement kunnen implementeren in je doelstellingen en strategie. Een professionele eventmanager werkt nooit alleen en schakelt voor elk onderdeel de juiste professional in.

Let wel op een evenement is een investering voor een langere termijn. Het terugbetalen van je investering heeft tijd nodig net als je andere marketing acties. Het berekenen van je ROI helpt hierbij inzicht te geven in hoeveel nieuwe klanten of tevreden klanten je nodig hebt om je investering terug te verdienen.